Hometrainer: Hoe kies je het beste model

Hometrainer kiezen

Regelmatig fietsen wordt al lang beschouwd als een zeer gezonde gewoonte. De moeilijkheden en beperkingen die het stadsleven oplegt – zoals straten die niet geschikt zijn om te fietsen en het gebrek aan tijd – hebben de hometrainer een belangrijke plaats gegeven in het leven van miljoenen mensen.

Dit apparaat simuleert de bewegingen van een fiets en kan thuis, in het gebouw of in een sportschool worden gebruikt om op elk moment regelmatige oefeningen te doen.

Wat zijn de voordelen van een hometrainer?

De hometrainer, in vergelijking met de traditionele, wordt geacht tot het beste gebruik van de lichaamsbeweging te leiden. Hiermee kan men namelijk de krachtbelasting en de intensiteit van de bewegingen regelen en ze aanpassen aan de omstandigheden van de gebruiker en de doelstellingen en beschikbare tijd voor de lichaamsbeweging.

De grote voordelen van hometrainers zijn spierversterking, vetverlies en verbetering van de lichamelijke conditie, de longcapaciteit en de algehele werking van het cardiovasculaire systeem.

Leer hoe je een hometrainer moet kiezen

Wanneer het tijd is om de beste hometrainer voor je te kiezen, zijn er verschillende zaken die je moet vergelijken. Naarmate jouw fitness vordert, moet het apparaat mogelijkheden hebben om de intensiteit te verhogen.

Er moet ook rekening worden gehouden met de beschikbare ruimte in jouw huis om de apparatuur op te bergen. Een ander belangrijk punt is de lengte en het gewicht van de gebruikers van de apparatuur: je moet een model kiezen dat comfortabel is voor hen.

Verder zijn er verschillen tussen mechanische hometrainers – met eenvoudiger mechanismen – en magnetische fietsen – soepeler en stiller, en ook modellen die hartslagbewaking op het display bieden.

Horizontale hometrainer

Op de horizontale hometrainer zit de gebruiker op een zitting met een in het toestel geïntegreerde rugleuning. Het wordt aanbevolen voor mensen met weinig fysieke conditie, voor zwaarlijvige mensen of voor mensen die moeite hebben om in verticale positie te trainen.

Het helpt de persoon zijn rug recht te houden, door steun te verlenen aan de lendenwervelkolom, waardoor het ook gebruikt kan worden door mensen met rugproblemen. Kortom, de horizontale hometrainer heeft minder impact op het lichaam dan andere types, en is gericht op het verbeteren van de lichamelijke conditie en het versterken van de beenspieren.

Verticale Hometrainer

Op een verticale hometrainer bevindt de gebruiker zich in een positie die vergelijkbaar is met die van een traditionele fiets, zittend op het zadel. Het wordt aanbevolen voor mensen met een betere fysieke conditie, en maakt een grotere toename van spiermassa en vetverlies mogelijk.

De verticale hometrainer werkt op een groter geheel van spieren, aangezien hij een grotere belasting van de buik en ook van de armen vereist. Hij neemt minder plaats in dan de horizontale en heeft een lagere gemiddelde prijs.

Weerstand en intensiteitsniveau

Hometrainers hebben instelbare weerstandsniveaus. Naarmate de trapweerstand toeneemt, wordt er meer spier- en aërobische inspanning geleverd en wordt er meer calorie verbruikt, wat een hogere intensiteit van de lichaamsbeweging betekent.

Hometrainer zadel & stuur afstellen

Hometrainers zijn ontworpen om te voldoen aan de behoeften van gebruikers van alle gewichten en lengtes. Daarom hebben ze verschillende verstelmogelijkheden op het zadel en het stuur om de verschillende gebruikers comfortabeler en doeltreffender te maken.

Hometrainer functies

De overgrote meerderheid van hometrainers wordt geleverd met bedieningspanelen waarmee de gebruiker de lichaamsbeweging kan volgen. De informatie is gebaseerd op het idee dat de apparatuur een echte fiets simuleert die buiten rijdt.

De basisgegevens die de panelen leveren zijn: trainingstijd, snelheid (geschat, volgens het aantal omwentelingen van de pedalen), afstand (de afgelegde afstand sinds het begin van de lopende oefening), totale afstand (de afgelegde afstand sinds de kilometerteller op nul werd gezet) en calorieën (calorieverbruik gegenereerd door de oefening tot op het moment.

Er zijn ook panelen die de hartslagen aangeven, op basis van gegevens die door een sensor op het stuur worden doorgegeven.

Voorzichtig met het gebruik van hometrainers

Zoals bij alle lichaamsoefeningen is het belangrijk dat je zich laat begeleiden door professionals die gespecialiseerd zijn in het regelmatig gebruik van hometrainers, om te voorkomen dat gebruiks- of houdingsfouten jouw gezondheid schaden.

Dit is nog belangrijker in het geval van HIIT-oefeningen, aangezien er, naarmate de oefening intenser is, een grotere overbelasting is van het ademhalings- en het cardiovasculaire systeem.

Misschien vind je ook leuk...