5 tips voor het kiezen van de beste crosstrainer

crosstrainer kiezen

De crosstrainer is een toestel dat kan worden gebruikt om thuis te trainen, samen met de loopband en de hometrainer. Het doel van de crosstrainer is de bewegingen van wandelen en hardlopen na te bootsen, maar met beheersing van de inspanning en zonder enige impact, zodat het een uitstekend alternatief is voor wie zijn gewrichten moet verzorgen.

De aanschaf van een goede crosstrainer om thuis te gebruiken is van fundamenteel belang om een fitnessroutine aan te houden, vooral in tijden van sociaal isolement, wanneer het moeilijker is om naar de sportschool te gaan.

Om het beste model te kiezen, moet rekening worden gehouden met een aantal factoren, zoals de functionaliteit van het model, de frequentie van jouw oefeningen en de grootte van het product. Daarom hebben wij een lijst opgesteld met de beste tips om jouw keuze te vergemakkelijken. Kijk hier eens naar!

Hoe kies je een crosstrainer?

Bij het kiezen van de juiste crosstrainer voor u, is het belangrijk aandacht te besteden aan jouw gebruikersprofiel en het doel dat je met het toestel wilt bereiken. Het is van essentieel belang rekening te houden met de afmetingen van de apparatuur: het is van essentieel belang dat deze in jouw huis past. Het helpt ook als het kan worden gedemonteerd of wielen heeft.

Verder is het belangrijk te weten welk gewicht de crosstrainer kan dragen, en welke functies en mogelijkheden beschikbaar zijn, zoals snelheidsaanduiding, afstand, tijd, hartslag, verbrande calorie├źn en voorgeprogrammeerde programma’s.

Als je een beginner bent en op zoek bent naar een crosstrainer om met lichaamsbeweging te beginnen en sedentarisme te vermijden, is de keuze van een eenvoudiger model de beste optie. Als je een ervaren gebruiker bent, kunt je het beste kiezen voor professionele of semi-professionele modellen, die over meer complete functies beschikken.

1. Bewegingsbereik

De stapgrootte is het belangrijkste punt van de crosstrainer. Onze natuurlijke pas is gemiddeld 50 cm of meer en het bewegingsbereik van de crosstrainer moet deze maat respecteren.

Kiest je echter voor compactere modellen, met minder investering, dan zal jouw stap kleiner zijn. Kies in dat geval voor de dichtstbijzijnde van 50 cm, want dat zal het meeste verschil maken in jouw oefening!

2. Tractie

De crosstrainer kan voor of achter tractie hebben. De meest comfortabele modellen hebben meestal een voorwiel, maar dit is geen regel. Het belangrijkste is weer, om de grootte van de stap in de gaten te houden.

De compactere modellen hebben meestal een achterwiel en een paslengte van minder dan 50 cm, wat de verplaatsing wat bemoeilijkt.

3. Weerstand en generator

De weerstand van de crosstrainer is de belasting die je kunt opvoeren naarmate jouw training vordert. De weerstand kan manueel zijn, wat je aanpast door aan een hendel te draaien. In dit geval zijn de modellen magnetisch, hebben ze geen stekker nodig en heb je alleen batterijen nodig om energie op te wekken voor het paneel.

Wanneer de weerstand elektromagnetisch is, kunt je de belasting op het paneel aanpassen en heeft het meestal meer weerstandsniveaus, meer programma’s, het vergemakkelijkt intervaltraining, bijvoorbeeld.

In dit geval kan de energie worden geleverd door een bron die een stopcontact nodig heeft, zoals in het geval van de tussenmodellen, of de crosstrainer kan zijn eigen Generator hebben, die het meest technologisch zijn, waarbij de energie van jouw training naar het paneel gaat en naar de weerstandsinstelling, zonder dat een stopcontact nodig is.

4. Paneel

Bij de eenvoudigste modellen is het paneel meestal een LCD met basisinformatie, zonder programma’s. Bij de tussen- en completere modellen zijn de panelen uitgevoerd in LED of kleuren-LCD en hebben ze meer functies, meer weerstandsniveaus en programma’s.

5. Maat

Controleer de afmetingen, vooral de lengte, want de crosstrainer is een smal toestel. Kies een mooie plaats om hem neer te zetten, met een beetje extra ruimte voor en achter.

Opgelet, op dit moment wilt je misschien thuis ruimte besparen, maar vergeet niet dat een extra 30 cm op een toestel thuis een minimaal verschil maakt, maar bij jouw oefening een groot verschil kan maken! Aangezien je de investering gaat doen, investeer dan in een model dat je stimuleert om vaak te trainen!

Misschien vind je ook leuk...